Κυριακή 26 Ιουλίου 2015

Κυριακή Η’ Επιστολών, Αποστ. Ανάγνωσμα: Α’ Κορ. 1: 10-17

Αδελφοί, παρακαλώ υμάς διά του ονόματος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ινα το αυτό λέγητε πάντες, και μη η εν υμίν σχίσματα, ητε δε κατηρτισμένοι εν τω αυτώ νοΐ και εν τη αυτή γνώμη. Εδηλώθη γαρ μοι περί υμών, αδελφοί μου, υπό των Χλόης οτι έριδες εν υμίν εισι. Λέγω δε τούτο, οτι έκαστος υμών λέγει˙ Εγώ μεν είμι Παύλου, εγώ δε Απολλώ, εγώ δε Κηφά, εγώ δε Χριστού. Μεμέρισται ο Χριστός; Μη Παύλος εσταυρώθη υπέρ υμών; Η εις το όνομα Παύλου εβαπτίσθητε; Ευχαριστώ τω Θεώ οτι ουδένα υμών εβάπτισα ει μη Κρίσπον και Γάϊον, ίνα μη τις είπη οτι είς το εμόν όνομα εβάπτισα. Εβάπτισα δε και τον Στεφανά οίκον˙ λοιπόν ουκ οίδα ει τίνα άλλον εβάπτισα. Ου γάρ απέστειλε με Χριστός βαπτίζειν, αλλ’ ευαγγελίζεσθαι, ουκ εν σοφία λόγου, ίνα μη κενωθή ο σταυρός του Χριστού.

Νεοελληνική Απόδοσις
Αδελφοί, σας ζητώ, στο όνομα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, να είστε όλοι σύμφωνοι μεταξύ σας και να μην υπάρχουν ανάμεσα σας διαιρέσεις, αλλά να είστε ενωμένοι, με μια σκέψη και με ενα φρόνημα. Αυτό το γράφω, αδελφοί μου, γιατί με πληροφόρησαν για σας άνθρωποι της Χλόης οτι έρχεστε σε προστριβές μεταξύ σας. Θέλω να πω οτι ο καθένας σας λέει κατί διαφορετικό. Ο ένας λέει: «Εγώ είμαι του Παύλου», ο άλλος: «Εγώ είμαι του Απολλώ», ένας άλλος: «Εγώ είμαι του Κηφά» και κάποιος άλλος: «Εγώ είμαι του Χριστού». Διαμοιράστηκε, λοιπόν, ο Χριστός; Μήπως είναι ο Παύλος που πέθανε πάνω στον σταυρό για να σας σώσει; Η μήπως στο όνομα του Παύλου έχετε βαφτιστεί; Ευχαριστώ τον Θεό που δεν βάφτισα κανένα σας εκτός απο τον Κρίσπο και τον Γαϊο. Έτσι δεν μπορεί να πει κανείς πως τον βάφτισα στο δικό μου όνομα. Ναι, βέβαια, βάφτισα και την οικογένεια του Στεφανά. Εκτός απ’ αυτούς, όμως, δεν θυμάμαι να βάφτισα κανέναν άλλο. Η αποστολή που μου όρισε ο Χριστός δεν ήταν να βαφτίζω, αλλά να κηρύττω το ευαγγέλιο, χωρίς σοφά και περίτεχνα λόγια, ώστε ο θάνατος του Ιησού Χριστού στον σταυρό να μη χάσει το περιεχόμενο του.

Σχολιασμός

Στην διαπαιδαγώγηση του Εβραϊκού λαού πρωταγωνιστικό και σημαίνοντα ρόλο, διαδραμάτισε γι΄αυτόν ο Νόμος. Στο Νόμο οφείλεται η προετοιμασία του ανθρώπου προκειμένου να τον διαπαιδαγωγήσει και αν τον οδηγήσει στον Χριστό. Ο ίδιος ο Χριστός στην επίγεια παρουσία του τονίζει εμφαντικά ότι δεν επιθυμεί κατάλυσή του. Με την έλευση όμως του Μεσσία ο Νόμος πληρώνεται, τελειοποιείται. Υπάρχει πλέον ο Χριστός και ο Νόμος έχει επιτελέσει το έργο για το οποίο δόθηκε.
Η κάθοδος του Χριστού στον κόσμο έδωσε το έναυσμα προκειμένου πάντοτε στα πλαίσια της ελευθερίας η ανθρωπότητα να τον γνωρίσει και να τον υπηρετήσει. Αυτοί που αποδέχονται τον Χριστό και γίνονται μέλη της Εκκλησίας μέσω του Μυστηρίου του Αγίου Βαπτίσματος, ενδύονται τον ίδιο το Χριστό. Για την Εκκλησία πλέον και τα μέλη της δεν υφίστανται τα οποιαδήποτε δεδομένα έξω από αυτά που ο Χριστός φανέρωσε και διακήρυξαν στην συνέχεια οι Απόστολοι και οι Πατέρες της Εκκλησίας.
Η μνημειώδης αποστολική φράση του Αποστόλου Παύλου < oυκ ένι άρσεν και θήλυ, πάντες γαρ υμείς εις εστέ εν Χριστώ Ιησού>, δεσπόζει ανάμεσα στα σημερινά πολλά θεολογικά νοήματα και διδάγματα. Δεν υπάρχει πλέον άνιση διάκριση μεταξύ άνδρα και γυναίκας. Όλοι αποτελούν ένα άνθρωπο με κεφαλή τον Χριστό.
Ο προχριστιανικός μάλιστα κόσμος θεωρούσε τη γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα. Για την γυναίκα απαγορευόταν η οποιαδήποτε ανάμειξή της στη δημόσια ζωή. Αποτελούσε ιδιοκτησία του ανδρός. Αυτό βεβαίως ισχύει και σήμερα σε πολλές κοινωνίες, κυρίως στις μουσουλμανικές χώρες. Αλλά και στις δικές μας κοινωνίες, άνθρωποι που ζουν χωρίς Θεό, η γυναίκα γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης. Ο Χριστός έθεσε με τη διδασκαλία του την πραγματική και γνήσια σχέση που διέπει τον άνδρα και τη γυναίκα μέσα στον κόσμο. Όλοι είμαστε ίσοι. Το διαλαλεί και το σημερινό Αποστολικό ανάγνωσμα. Ο Απόστολος Παύλος σε ένα κόσμο γεμάτο προκαταλήψεις υπερασπίζεται την ισότητα των δύο φύλων.
Το πόσο τιμητική είναι η θέση της γυναίκας στην Ορθόδοξη Εκκλησία φανερώνεται από το γεγονός ότι στην κορυφή της αγιότητας βρίσκεται μια γυναίκα: Η Παναγία μας! Αλλά και κάθε γυναίκα που ζει εν Χριστώ μπορεί να μεγαλουργήσει πνευματικά. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα και σήμερα εορταζομένη αγία της Εκκλησίας μας, Παρασκευή. Κατά κόσμο είχε πολλά χαρίσματα και προσόντα. Ακολούθησε το Χριστό όμως με πιστότητα. Με καρτερική υπομονή υπέστη φρικτά βασανιστήρια και μαρτυρικό θάνατο.
Διερωτάται κανείς πως μπορεί να μιλήσει κάποιος για <ασθενές φύλο>,όταν διαβάζει τους βίους μαρτύρων γυναικών όπως της Αγίας Παρασκευής, Μαρίνης, Αικατερίνης, Χριστίνης κ.α, την τόλμη των Μυροφόρων γυναικών, την φιλανθρωπική δράση της Αγίας Ταβιθά, Φιλοθέης και τόσων άλλων. Πράγματι ο Χριστός εξύψωσε τη γυναίκα σε αυτό το μεγαλείο που μακάρι και σήμερα να ανακαλύπτεται και να βιώνεται.
πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια: