Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΔΕΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΤΟΝ ΟΡΚΟ


(Το Πρωτοπρεσβυτέρου Βασιλείου Βολουδάκη)

Τό 
ρθρο πού κολουθε γράφη τό  2009. Σήμερα εναι καί πάλι πίκαιρο, μετά τήν πρόσφατη συνέντευξη Σεβ. Μητροπολίτου,  ποος πεστήριξε τήν κατάργηση το νώπιον τν Κρατικν ρχν ρκου. Ο δηλώσεις το Ιεράρχου ρχονται σέ ντίθεση μέ τήν Πίστη της κκλησίας μας,  ποία κφράζεται καί στό ρθρο μας μέ πολλά πιχειρήματα λλά καί μέ τό στόμα το γίου Νεκταρίου. 

 πρόσφατη ρκωμοσία τς νέας Κυβερνήσεως φερε πάλι στήν πικαιρότητα τό θέμα το ρκου. Σέ μιά νορχηστρωμένη πό ντιχριστιανικούς κονδυλοφόρους προσπάθεια γινε εθεία πίθεση κατά το ερο θους τς ρκωμοσίας τν μελν το λληνικο Κοινοβουλίου καί ναζωπυρώθηκε  συζήτηση νός θέματος πού  ρθοδοξία χει πιλύσει τελεσίδικα, μέ ποτέλεσμα  πολύς κόσμος, πού χει χάσει τήν σχέση του μέ τήν ρθόδοξη πνευματικότητα, νά πηρεασθ, νά συγκατανεύση καί ν τέλει νά πιζητήση τήν κατάργηση το ρκου.
Εναι χαρακτηριστική  πρόσφατη περίπτωση μις μεγάλης φημερίδος τς Κυριακς 25 κτωβρίου,  ποία φιλοξένησε πολλά ρθρα –κληρικν καί λαϊκν– μέ θέμα τόν ρκο, στά ποα ρθρα λοι, πιστεύοντες καί μή πιστεύοντες, κατέληξαν στό μόφωνο συμπέρασμα τι πρέπει νά καταργηθ  ρκος! 
Τό παράδοξο εναι τι στήν λογικοφαν βαττολογία νεπλάκησαν καί κκλησιαστικά πρόσωπα, τά ποα ν γνώσει τους  ν γνοί τους ( Θεός οδεν) γιναν “νεροκουβαλητές” τς ντιχριστιανικς κουστωδίας!
*   *   *
Ο συζητήσεις περί το ρκου χρονολογονται δ καί πολλές δεκαετίες, πολλοί δέ Πνευματικοί δέν δίστασαν κατά τό παρελθόν νά πιβάλλουν μεγάλα πνευματικά πιτίμια σέ χριστιανούς γιά τό λόγο καί μόνο τι ...
παρεστάθησαν σέ δικαστήρια, διακρίτως το ν ρκίσθηκαν ληθς, κλαμβάνοντες καί μόνη τήν παρουσία το χριστιανο στό δικαστήριο ς πνευματικά ξιόποινη πράξη, μέ ποτέλεσμα νά συμβάλλουν καί ο Πνευματικοί μέ τήν διακρισία τους ατή στό νά πληθυνθ  νομία στήν πατρίδα μας καί νά γίνουν περισσότερο δίστακτοι ο παντός εδους πονηρευόμενοι, φο πλέον εχαν  τήν βεβαιότητα τι ο χριστιανοί, μποδιζόμενοι πό τόν ρκο, δέν θά διεκδικοσαν τό δίκαιό τους στά δικαστήρια.
Τό ντυπωσιακό εναι τι τήν θεολόγητη νοοτροπία τους πέρ τς καταργήσεως το ρκου στηρίζουν  –πως σχυρίζονται ο πολέμιοι το ρκου–  στήν γία Γραφή, ν κάθε λλο παρά ατό  γία Γραφή ποστηρίζει. 
Συγκεκριμένα, στηρίζονται ποκλειστικά στά λόγια το Χριστο, πού παρατίθενται στό Κατά Ματθαον Εαγγέλιο
στούς στίχους 33 ως 37 το πέμπτου κεφαλαίου: «Πάλιν κούσατε τι ρρέθη τος ρχαίοις, οκ πιορκήσεις, ποδώσεις δέ τ Κυρί τούς ρκους σου. γώ δέ λέγω μν μή μόσαι λως· μήτε ν τ οραντι θρόνος στί το Θεο· μήτε ν τ γτι ποπόδιόν στι τν ποδν ατο· μήτε ν τ κεφαλ σου μόσς, τι ο δύνασαι μίαν τρίχα λευκήν  μέλαιναν ποισαι. στω δέ  λόγος μν ναί ναί, ο ο· τό δέ περισσόν τούτων κ το πονηρο στιν».
Ατό τό πόσπασμα τν λόγων το Χριστο πωσδήποτε κφράζει μέ μφαση τι πρέπει νά προσέχ διαρκς  νθρωπος τά λόγια του στίς καθημερινές του συναλλαγές μέ τούς συνανθρώπους του καί νά μή λησμον τι χει λλιπ πνευματική ραση, πργμα πού τόν μποδίζει νά διακρίνη μέ πόλυτο τρόπο τήν λήθεια πό τό ψεδος. Δέν ξαντλεμως,  λόγος ατός το Χριστο λόκληρη τήν γία Γραφή ς πρός τό θέμα το ρκου, διότι, τό πόσπασμα ατό, δέν εναι  μοναδική ναφορά τς γίας Γραφς στό θέμα το ρκου, οτε περιέχει τό πόσπασμα ατό καθ’ αυτό τήν ρμηνεία καί τίς προεκτάσεις  πού θέλει  Θεός νά δώσει στό μέγα ατό θέμα.  ρμηνεία κάθε φράσεως τς γίας Γραφς δίδεται μέ λόκληρη τήν γία Γραφή, Παλαιά καί Καινή Διαθήκη καί χι ατοτελς πό τήν δια τή φράση. διαιτέρως δέ πιστοποιεται  νος τς γίας Γραφς μέ τίς Πράξεις, δηλαδή τήν πρακτική τν γίων ποστόλων καί τήν ρμηνεία το γίου Πνεύματος, πως ατή φθάνει σέ μς μέσα πό «τά πάγχρυσα στόματα το Λόγου». 
Πρέπει νά εμαστε πολύ προσεκτικοί στήν ξαγωγή συμπερασμάτων, ταν διαβάζουμε τήν γία Γραφή, λλις κινδυνεύουμε νά πολυτοποιήσουμε μιά φράση ες βάρος το νοήματος το Θείου Λόγου. πως, παραδείγματος χάριν, άν πολυτοποιήσουμε τήν προτροπή το Χριστο «μή κρίνετε, να μή κριθτε» (Ματθ. 5,7) θά πρέπει νά πενεργοποιήσουμε μέσα μας τή λειτουργία τς «κρίσεως»,  ποία, μως εναι στοιχεο το «κατ’ εκόνα» πού λάβαμε πό τό Θεό. νθρωπος χωρίς «κρίση», εναι νας νθρωπος νους πού δέν μπορε νά ξεχωρίση τόν λόγο το Θεο πό τίς συμβουλές το διαβόλου, πού δέν μπορε νά διακρίνη τό καλό πό τό κακό.
Τό σωστό συμπέρασμα πό τήν προτροπή ατήν το Χριστο εναι τι πρέπει νά γνωρίζουμε πώς εναι προτιμότερο νά μή κφέρουμε κρίση γιά τούς νθρώπους, τόν χαρακτρα καί τίς προθέσεις τους, γιατί  κρίση τν περισσοτέρων νθρώπων δέν χει βάθος, δέν γίνεται μέ πνευματική ραση λλά εναι πιφανειακή καί μπαθής. Ατό τό πιβεβαιώνει  διος  Χριστός λέγοντας μές το Εαγγελιστο ωάννου στό κεφάλαιο 7, στ.24 «μή κρίνετε κατ’ ψιν, λλά τήν δικαίαν κρίσιν κρίνατε». Συγχρόνως, μς ποκαλύπτει  Χριστός, μέ τόν διο Εαγγελιστή, σέ λλο σημεο, καί μιά λλη διάσταση το ρήματος «κρίνω», πού σημαίνει «καταδικάζω»: «άν τίς μου κούσ τν ρημάτων καί μή πιστεύσγώ ο κρίνω ατόν· ο γάρ λθον να κρίνω τόν κόσμον λλ’ να σώσω τόν κόσμον» (12,47). Καί πάλι σέ λλο σημεο:  «μες κατά τήν σάρκα κρίνετε· γώ ο κρίνω οδένα. Καί άν κρίνω δέ γώ,  κρίσις  μή ληθής στιν». (8,15-16)
Ατά τά δια κριτήρια πρέπει νά σχύσουν καί στήν ρευνά μας γιά τό θέμα το ρκου, άν θέλουμε νά ντλήσουμε τό πνεμα το γίου Εαγγελίου. Γιατί σαφς τό πνεμα το Εαγγελίου δέν εναι  κατάργηση τν πιταγν τς Παλαις Διαθήκης λλά  κατάργηση τν αθαιρέτων δοξασιν, μέ τίς ποες ο Γραμματες καί ο Φαρισαοι εχαν πιφορτίσει καί οσιαστικά εχαν λλοιώσει τό Θέλημα καί τήν Ποιμαντική το Θεο Χριστός δέν κατήργησε καμμιά, ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΚΑΜΜΙΑ  πό τίς προσταγές τς Παλαις Διαθήκης, γιατί  Λόγος το Θεο δέν μετατρέπεται, οτε τελειοποιεται καί πολύ περισσότερο δέν καταργεται. ξ λλου ατό τό δήλωσε περίφραστα  Χριστός γιά νά μή χουμε π’ ατο τήν παραμικρή μφιβολία: «Μή νομίσητε τι λθον καταλσαι τόν νόμον  τούς Προφήτας· οκ λθον καταλσαι λλά πληρσαι»! (Ματθ. 5,17).
 Γι’ ατό θά προσπαθήσουμε νά συλλαβίσουμε τήν γία Γραφή μέ τή βοήθεια τν γίων μας, γιατί μόνο συλλαβίζοντάς την μπορομε νά ποφύγουμε τά βιαστικά συμπεράσματα.
*   *   *
Κάνοντας ναρξη το γιοσυλλαβισμο μας, κρίνουμε παραίτητο νά πισημάνουμε τά κίνητρα λων κείνων  πού συνδυασμένα πολεμον γιά τήν κατάργηση το ρκου πό τή δημόσια ζωή το τόπου μας. Τά κίνητρα εναι προφαν ποχριστιανισμός τς πατρίδος μας καί χι, βεβαίως,  περιφρούρηση το κύρους τς γίας Γραφς, οτε τό ψιμο νδιαφέρον ποχριστιανισμένων νθρώπων γιά τήν περιφρούρηση τς πνευματικς κεραιότητος τν χριστιανν! Εναι πασιφανές τι ζητον τήν κατάργηση το ρκου γιά νά ξαλειφθ κάθε ναφορά στόν Θεό καί γιά νά μποδισθ κάθε νάμειξη το Θεο στή ζωή τν νθρώπων.
στόσο, δημιουργε πολλά ρωτηματικά καί  μέθοδος πού χρησιμοποιον κάποιοι λόγιοι Κληρικοί –μεγαλόσχημοι καί μικρόσχημοι– γιά νά καταδικάσουν τόν ρκο, χωρίς νά τούς πασχολ τι, τελικά, συμπράττουν πί το πρακτέου μέ τούς χθρούς το Χριστο καί τς πνευματικς ζως.
 Δέν φαίνεται νά τούς πασχολον τά ρνητικά Ποιμαντικά ποτελέσματα πού θά προκύψουν πό τήν τυχόν κατάργηση το Δημοσίου ρκου, γιατί χουν στρέψει ξ λοκλήρου τήν προσοχή τους στήν ποστήθιση καί κωδικοποίηση τς Θεολογίας καί χι στήν βιωματική φαρμογή της, πό τήν ποία ντλομε τήν βεβαιότητα γιά τήν λήθεια  τήν πλάνη τν πιστευμάτων μας. ν κάναμε τόν κόπο νά ξετάσουμε τά πρακτικά ποτελέσματα τν τάχα θεολογικν πιλογν μας, θά εχαμε διαπιστώσει τι μεγάλο μέρος τς διαφθορς τν σημερινν νθρώπων  φείλεται στίς τάχα βαθυστόχαστες καί τάχα Πατερικές θεολογικές μας θεωρίες καί πόψεις!
ν κάναμε τόν κόπο νά ξιολογήσουμε τήν ποτελεσματικότητα τς Ποιμαντικς μας θά εχαμε διαπιστώσει τι, μέ τήν τακτική πού κολουθομε, χι μόνο δυνατομε νά διδάξουμε ς Ποιμένες τούς πολιτικούς λλά καί γόμεθα καί φερόμεθα πό ατούς καί, οσιαστικά, ο πολιτικοί εναι ατοί πού μς καθορίζουν τήν Ποιμαντική μας καί, κατά συνέπεια, καί τήν Ποιμαντική το λαο μας. Ατή εναι καί  ξήγηση το γιατί πολλοί Ποιμένες δέν ντιλαμβάνονται τί σημαίνει στήν πράξη  ντικατάσταση τς ν νόματι το Θεο διαβεβαιώσεως τν Δημοσίων Λειτουργν μέ τήν διαβεβαίωση το καθενός στή ... συνείδησή του(!), ν λοι γνωρίζουμε πώς ο περισσότερες συνειδήσεις στίς μέρες μας χουν ταυτίσει πόλυτα τό κακό μέ τό καλό, φο χει γίνει πιά δημόσια ποδεκτό δόγμα τι καλό εναι ατό πού κφράζει καί ρέσει στόν καθένα!
Ατή  ποτίμηση τν ποιμαντικν ποτελεσμάτων λειτούργησε ρνητικά στούς μέχρι σήμερα συνηγόρους τς καταργήσεως το ρκου καί, παρ’ τι εναι λόγιοι καί συγγραφες θεολογικν πραγματειν, ποφεύγουν συστηματικά, ταν διαπραγματεύονται τό θέμα το ρκου, νά κάνουν διάκριση μεταξύ το  φάμαρτου ρκου, πού δίδεται σάν “ψωμοτύρι” στήν καθημερινή συναλλαγή καί συναναστροφή μεταξύ τν νθρώπων, καί το ρκου πού δίδεται νώπιον τν Κρατικν ρχν.
τσι, χρησιμοποιον πληθύν Πατερικν δαφίων, δίως το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου, πού ναφέρονται ποκλειστικά στούς φάμαρτους ρκους, πού νταλλάσουν καθημερινά μεταξύ τους ο χριστιανοί, πργμα τό ποο βεβαίως καί πρέπει νά καταδικάζουμε λοι, διότι ποτελοσε καί ποτελε μάστιγα τς πνευματικς ζως καί κατάρα γιά τήν ψυχή καί τή συνείδηση το νθρώπου. Τέτοιου εδους ρκοι δέν χουν καμμιά θέση στή ζωή το χριστιανο, διότι δέν πρέπει νά νδιαφέρη τόν ληθινό χριστιανό ποιός θά τόν πιστέψη στίς καθημερινές νθρώπινες σχέσεις  συναλλαγές του, φο ο νθρώπινες σχέσεις δέν δημιουργονται μέ ρκωμοσίες, ληθινές  ψεύτικες, λλά μέ πόλυτη μπιστοσύνη το νός στήν πνευματική καί θική κεραιότητα το λλου. ξ λλου, δέν εμαστε ποχρεωμένοι νά πολογίζουμε τό άν καί κατά πόσον  ποιοσδήποτε μς πιστεύει  μς μφισβητε, γιατί  χριστιανός πρέπει νά πολογίζη τήν πικοινωνία καί τή σχέση μόνο μέ τούς νθρώπους κείνους πού ρκονται στό «ναί ναί» καί στό «ο ο».
άν, λοιπόν, ξακολουθήσουμε νά συναγωνιζόμαστε στίς παραθέσεις Πατερικν κειμένων, ντιπαραθέτοντες καί κείμενα  πού δέν παγορεύουν τόν ρκο λλά τόν ενοον, πως λόγου χάριν διαβάζουμε στά Θεολογικά πη το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου τι «ρκος πίστωσις μμέσ (=μέ τή μεσολάβηση) Θε· τούτου δέ τήρησίς τις  εορκία (=  ληθής ρκος)» καί τι  γία Γραφή «ο τόν ρκον καταλύει, ζητε δέ τ’ληθ», τότε θά κάνουμε παράλληλες συζητήσεις χωρίς νά γγίξουμε τήν οσία το θέματος πού δέν εναι γενικά  ρκος λλά  ρκος νώπιον τν Κρατικν ρχν.

ρα, γιά νά συνεννοηθομε μέσα στό πνεμα τς γίας Γραφς πρέπει νά περιορισθομε αστηρά στόν ρκο νώπιων τν Δημοσίων ρχν καί νά μή ναμειγνύουμε στή συζήτησή μας τούς καθημερινούς ρκους μεταξύ τν νθρώπων, πού δίδονται “στό πόδι”  “στήν καρέκλα”, στήν προσπάθεια γιά τήν μεταξύ τους πιβεβαίωση τς ξιοπιστίας τους.
 ρκος νώπιον τν Δημοσίων ρχν πέχει θέση μολογίας πίστεως. Διακηρύσσει νώπιον νθρώπων –πού χουν  δέν χουν δεσμούς μέ τή χριστιανική πίστη– τι  ρκιζόμενος ατοδεσμεύεται μέ μεγαλύτερους περιορισμούς πό ατούς πού παιτε  κρατική νομοθεσία, δεδομένου τι μέ τήν ρκωμοσία ατή μαρτυρε τι δεσμεύει τόν αυτό του –πέραν τν δεσμεύσεων τν νόμων το Κράτους– καί μέ τήν πνευματική δέσμευση το Νόμου το Θεο.
 μολογία πίστεως εναι καί τεκμήριο ξιοπιστίας γιά κείνους πού δέν γνωρίζουν προσωπικά τόν μολογοντα λλά εναι καί μία πνευματική εκαιρία το μολογοντος νά συνειδητοποιήση τι, ρατά μέν μολογε νώπιον νθρώπων, κατ’ οσίαν μως μολογε νώπιον το Θεο, πργμα τό ποο τόν βοηθε νά νοίξη τό στόμα του μετά συνέσεως καί νά περιορισθ ες «μόνην τήν λήθειαν». άν  πισήμως διδόμενος ρκος δέν ταν μυσταγωγία καί πράξη ποιμαντικς, πού βοηθάει πνευματικά τόν νθρωπο, δέν θά μς διδε πρτος τό παράδειγμα τς ρκωμοσίας  διος  Θεός μέ τό νά ρκισθ στόν διο τόν αυτό Του, φο δέν πάρχει κάποιος νώτερος γιά νά ρκισθ: «κ γαστρός πρό ωσφόρου γέννησά σε, μοσε Κύριος καί ο μεταμεληθήσεται. Σύ ερεύς ες τόν αἰῶνα κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ».(Ψαλμ. 109(110),3). Ατός  ρκος–διαβεβαίωση το Θεο πιβεβαιώνεται καί μέ τόν Ψαλμό 130(131): «μοσε Κύριος τ Δαυίδ λήθειαν καί ο μή θετήσει ατήν» (στ.11).
 πόστολος Παλος μς ναλύει τά λόγια ατά στήν πρός βραίους πιστολή του: «Τ γάρ βραάμ παγγειλάμενος  Θεός, πεί κατ’ οδενός εχε μείζονος μόσαι, μοσε καθ’ αυτο ... νθρωποι μέν γάρ κατά το μείζονος μνύουσι, καί πάσης ατος ντιλογίας πέρας ες βεβαίωσιν  ρκος ν  περισσότερον βουλόμενος  Θεός πιδεξαι τος κληρονόμοις τς παγγελίας τό μετάθετον τς βουλς ατομεσίτευσεν ρκνα διά δύο πραγμάτων μεταθέτων, ν ος δύνατον ψεύσασθαι Θεόν, σχυράν παράκλησιν χωμεν ο καταφυγόντες κρατσαι τς προκειμένης λπίδος». (6,13-18)
μοίως καί  πόστολος Πέτρος, ναφερόμενος στήν μολογία το Δαυίδ γιά τή σάρκωση το Θεο λέγει τι «Προφήτης ον πάρχων καί εδώς τι ρκ μοσεν ατ  Θεός κ καρπο τς σφύος Ατο τό κατά σάρκα ναστήσειν τόν Χριστόν καθίσαι πί το θρόνου Ατο». (Πράξεις 2,30)
 γιος πόστολος Παλος δέν ρκεται μόνο στό νά ναφέρεται στόν ρκο το Θεο λλά κάνει καί  διος πολλές φορές χρήση το ρκου-μολογία, διαβεβαιώνοντας μέ ατόν τόν τρόπο τούς πιστούς μές τν πιστολν του: «μάρτυρα τόν Θεόν πικαλομαι πί τήν μήν ψυχήν» (2Κορ.1,23), «μάρτυς γάρ μου στιν  Θεός,  λατρεύ ν τ πνεύματί μου» (Ρωμ.1,9),»μάρτυς γάρ μου  Θεός τι πιποθ μς»(Φιλιπ.1,8), «οτε γάρ ποτε ν λόγ κολακείας γεννήθημεν, καθώς οδατε, οτε ν προφάσει πλεονεξίας, Θεός μάρτυς» (2Θεσ.2,5) 
Τήν παράδοση τς ρκωμοσίας νώπιον Θεο καί νθρώπων ς μολογίας Πίστεως καί κατά συνέπειαν καί ς βεβαίωση ξιοπιστίας παρέλαβε  κκλησία μας καί καθώρισε τό Τυπικό τς ρκωμοσίας τν Ατοκρατόρων τς Ρωμαιοσύνης, παράδοση  ποία διατηρεται μέχρι τίς μέρες μας γιά τήν ρκωμοσία τν Πολιτικν ρχν. 
Σάν πιβεβαίωση το τι τά σα γραψα δέν ποτελον  αθαίρετες δικές μου κατασκευές, πικαλομαι ς μάρτυρα τόν μεγάλον γιόν μας, τόν γιον Νεκτάριον,  ποος ζησε στήν ποχή μας, ποχή πού σχυε  ρκος νώπιον τν Δημοσίων ρχν. Γράφει στό βιβλίο του «ρθόδοξος ερά Κατήχησις»,  ρμηνεύοντας τήν ντολή το δωδεκαλόγου, «Ο λήψ τό νομα Κυρίου το Θεο σου πί ματαί...» μέ τό φς τς Καινς Διαθήκης, μέ τό Φς τν λόγων το Χριστο:
«Τί παγορεύει  ντολή ατη;
-παγορεύει νά ναφέρωμεν τό νομα το Θεο ν παντί λόγ πρός πίστωσιν τς ληθείας το λόγου μν, ς νάξιον πρός τό θεον μεγαλεον. λλ’ ταν  πίκλησις το θείου νόματος γένηται πρός δόξαν Θεο, πρός ανον καί εχαριστίαν, οδεμία πάρχει παγόρευσις· διότι σκοπός τς παγορεύσεως το  ελάβεια πρός τό θεον νομα.
Τίνες παραβαίνουσι τήν ντολήν ταύτην;
- α) Ο βλάσφημοι, β) ο ψεύδορκοι καί πίορκοι καί γ) ο ψευδοπροφται.
Κατά τήν ντολήν ταύτην πιτρέπεται  ρκος;
-Μάλιστα·  ληθής ρκος  λαμβανόμενος πί βεβαιώσει ζητουμένης ληθείας νώπιον τς Προϊσταμένης ρχς πιτρέπεται· διότι ν τοιαύτ περιπτώσει ο μόνον οδεμία νευλάβεια πιδεικνύεται κ τς λήψεως το θείου νόματος πρός βεβαίωσιν καί πίστωσιν τς ληθείας, λλά μάλιστα ελάβεια μεγίστη πιδεικνύεται πό πάντων κατά τήν προφοράν το θείου νόματος, γειρομένων καί μετά θρησκευτικς ελαβείας κροωμένων το θείου νόματος. θεν πειδή  διδόμενος ρκος φέρει χαρακτρα θρησκευτικόν καί πιδεικνύει ελάβειαν καί τιμήν πρός τό θεον νομα πιτρέπεται· δέον μως νά γίνηται πάντοτε μετά θρησκευτικς ελαβείας, μετά καθαρς συνειδήσεως, ν φόβ Θεο, καί μετά πάσης ελικρινείας, διότι οαί τος λαμβάνουσι τό νομα το Θεο πί ματαί χάριν φελείας καί διοτελείας, καί κλοπς καί ρπαγς, καί τν λοιπν πονηρν σκοπν.»
Πιστεύω τι  γιος Νεκτάριος τά επε λα...

  π. Βασίλειος Ε. Βολουδάκης
«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» Νοέμβριος 2009
ριθμ. Τεύχους 89

Δεν υπάρχουν σχόλια: