Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2012

Ο πρώτος χριστιανικός ορισμός τού Έθνους.




Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, είναι ο πρώτος που έδωσε τον πρώτο χριστιανικό ορισμό του έθνους.
Σε μια αντιπαράθεση με τον Ιουλιανό τον Παραβάτη ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος του αποστέλλει δυό επιστολές, δυό ομιλίες, «προς Ιουλιανόν βασιλέα στηλιτευτικός» Α’ και Β’.
Στον πρώτο, στον Α’, το θέμα ήταν ότι ο Ιουλιανός απηγόρευσε στους Χριστιανούς και να διδάσκουν και να διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά κείμενα και τον ερωτά ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, ο Ναζιανζηνός. Τελικά, του λέει, «τίνος του ελληνίζειν εισίν οι λόγοι;» (Ποιός έχει το δικαίωμα να μελετά και να διδάσκει τα αρχαία ελληνικά κείμενα; ) Θα μας πεις ότι είναι ή οι οπαδοί της αρχαίας θρησκείας ή εκείνοι που ανήκουν στο έθνος. Και δίνει μόνος του την απάντηση: «Ου γαρ της θρησκείας εισίν οι λόγοι», (δεν είναι δικαίωμα μόνο των οπαδών της αρχαίας θρησκείας), οι λόγοι, τα κείμενα, είναι και του έθνους. Άρα, λοιπόν, δίνει την έννοια του έθνους φυλετικά, βιολογικά, αλλά και πολιτιστικά. Δίνει την έννοια ότι και εμείς που μελετούμε αυτά τα κείμενα ανήκουμε σε μία ευρύτερη εθνική ταυτότητα που έχει έννοια και πολιτιστική.

Ο ίδιος μας δίνει και μία θαυμάσια έννοια του υγιούς πατριωτισμού. Όταν λέει ο Άγιος Γρηγόριος στην τριακοστή εβδόμη επιστολή του ότι «μητέρα τιμάν των οσίων, μήτηρ δε άλλη μεν άλλου, κοινή δε πάντων πατρίς». (Είναι φυσικό για κάθε ευλαβή άνθρωπο να τιμά τη μητέρα του, αλλά η μητέρα του καθενός είναι διαφορετική. Κοινή μητέρα όλων είναι η πατρίδα, άρα, πολύ περισσότερο είναι χαρακτηριστικό των οσίων, των ευσεβών να τιμούμε την πατρίδα.)

Δεν υπάρχουν σχόλια: